torsdag 14. mars 2013

BILDENE TALER av Sigve Lauvaas * Side 41-48 (Bok 4-2012)

I.C.Dahl-Ill



Side 41 
MUSIKK

Det er musikk i luften
Händel spiller.
Jeg elsker disse mennesker som ser
Tangentenes klare stemme.

Musikken jubler, og taler med toner
Som kommer tilbake
Når alle sover.
Vi drømmer musikk, og elsker
Menneskene som våger
Å kjenne etter
Vannmassene i seg selv.

Niagara løfter musikken.
Englene løfter tak og vegger
I de kommende tider,
I vår horisont.


FOLK

Du er en del av et folk,
Et bilde, et språk, et eple på treet,
Hender som roper.
Du er barn av tiden som jubler,
Og bygger rede i en fjellhylle
Med utsikt.

Du er datter av Israel, sønn av David,
Et skudd av Isak stamme.
Du og ditt folk vil alltid leve
Som stjerner på himmelen,
Omfavnet av Gud.

Herre gjør en bolig i landskapet,
Så dine barn kan trygge freden i verden
Og velsigne de farløse med miskunn.
Kom til oss med soning,
Og gjør oss til et sterkt folk
I din vingard,
Og vær vår borg gjennom alle tider,
Så vi kan leve
Og forkynne ditt navn.

42 
KLOKKENE KIMER

Det ble vår, og klokkene kimte
I natteskumringen.
Livets brød på jorden
Suser i trærne.

Asken ligger dypt i landskapet,
Men bekymrer ingen.
Våren kommer og fyller våre bryst
Med klokker som tikker.

Klokkene kimer den siste kvelden
Og fuglene flyr
For å gjenfinne vinterpalasset
Mellom urgamle trestammer.

Våren kommer som en varm hånd
Fra gylne skyer.
Og livet bruser i årene,
Mens månestrålene rasler i lyng
Og greiner på visdommens tre.


ÅPNE DØRER

Solen åpner dører,
Og legger gull i vinduskarmen.
Lyset kommer stille
Og gir oss et hemmelig brev.

Nærheten til de varme hendene
Åpner våre hjerter,
Så vi kan ta imot, og lytte.
Og vinduene åpnes mot stjernene
Som forteller om porten
Til livets skole.

Åpne dører gir lys og varme,
Og minner om et speil
Til det aller helligste, til våkne øyner
I en endeløs natt.

Bare kimen av himmelens klokker
Kan fortelle om fuglenes flukt
Til Paradis.

43
REIS MEG OPP

Reis meg opp fra støvet,
Fra den nødvendige kulden
Som drar oss ned.
La oss stige som fjell, som trær,
Og gi oss å plante nye frø
I din hellige jord.

Reis meg opp or vanngraven
Til et nytt bilde
Som forfremmer menneskene
I kraft av lyset.

Reis meg fra koma og bedøvelse,
Og gi meg en ny vår.
Løft meg som en gresslette, som havet,
Og vugg meg i søvn
Under ditt ansikt.

Vær nær meg, romslig og blid.
Og fyll meg med kraft fra ditt beger
Så jeg kan vokse innenfra
Til en ny horisont.


ORD

Jeg kan ikke tale.
Ordene står i kø, men de dveler
På treskelen til villmarken.

Luften er ren, og himmelen er blå.
Stjernene håndhilser
Og kysser vennlig den utvalgte.

Jeg skal leve, og overleve meg selv,
Inn i en ny atmosfære
Med stille morgenmusikk.

Ordene har vinger og kraft, og lyser
Nattens mørke bort,
Som en snøskrape på veien.

Tal ord inn i mitt hjerte, så isen kan smelte
Og åpne min sjel for et nytt liv.

44
SPRÅK

Du er ikke språkløs.
Lyset synger i dine vinduer
En søvnløs sang.

Og bortenfor språket er inngangen
Til en stor katedral
Med vegger av marmor.

Språket er mitt hjem,
Sier menneskene i hvert sitt bur,
Mellom dag og natt.

Hukommelsen hjelper oss å bære
Kisten til de døde,
Som taler historiens språk
Uten tårer.


BÅL

Minnene bærer vi med oss
Som et speil i vårt indre, som et tåkelys
I jungelen av glass og bilvei.

Nådeløst må vi ta til oss minner
Som morsmelk og ord fra de voksne,
Til vi en gang kan utdype vårt kall
Til å gå med egne bein.

Mens bålet brenner forteiner vi våre årer
Og gjemmer oss bak stengte dører,
Sammenrullet som gamle likklær
I glasshus.

Det hvite lyset gjør oss synlige som stjerner
Og holder oss i drift rundt månen,
Som taler med åpne vinduer
Som en fakkel i rommet
Til alle menneskebarn har fått navn.

45
ENGEL

Har du sett en engel
Nær huset, der du bor,
Med et ansikt som lyser i gull?
Så er du velsignet, bror.

Har du sett Herren på vei til Emmaus
Med et flammende hjerte
Som åpenbarer ordet til oss?
Så er du født på ny.

Har ditt liv blitt forvandlet
I møte med kraftens kilde som renser
All urenhet og synd på jord?
Så er du velsignet av Gud.

Har du sett en engel
Når du ligger og sover?
Så kan du takke og be om nåde,
Og vinger til å fly.


TID

Det er tid til å danse?
Vi danser i vinden.
Vi kaster masken og flyr som lauv.

Det er tid å drømme.
Så la oss drømme oss inn i natten,
Bort fra kretsløpets dunkle vugge.
Vi kaster lasso, og går i havn.

Vi ser en måke, og fisken biter.
Vi plukker nellik og svømmer lett.
Og tiden når oss.
Vi er tilbake.
En båt i sjøen skal bryte bølger
Før siste reis
Og vi ankrer opp.

46  
BÅLET SLUKNER

Mens bålet brenner ned
Slukner menneskene som kronblad.
Solen daler bak alle fjell,
Og vi er alene, som slukte lys.

Ordene ligger maktesløse
Som beinrester og vissent lauv.
Bare seksten år, og bålet slukner
Bak en mur av hvit snø.

Neste morgen er bålet en askehaug,
Og verden er kald og grå.
Vi kjenner oss nakne, som flaggstolper
Under en fargerik paraply.

Vi leter etter skrifttegn, og kilden
Til det eldgamle språket
Som binder oss til det evige livet,
Der lyset stråler som Gud.


ORD

Ord forviller verden
Og trekker oss mot høst,
Der vinden jager
Som en syk farsott.

Vi er i vinden, som teller trær
Som bøyer seg,
Og løfter hverandre mot lyset,
Der ordene smelter.

Ordene er vinger på vandring,
Som korn i åkeren,
Høyt hevet over jorden
Som et luftslott av gull.

Ordene gjør oss til mennesker
Som kjenner skriften
Med et rikt hjem i hjertet,
Der barnet vokser i kjærlighet.

47 
FREMTID

Fremtiden ligger i bildet
Som et testamente,
Som frukt av gammel åkerjord.

Fremtiden er min eiendom,
Mitt bilde om de levendes land,
Og Jerusalem.

Fremtidens vugge er barnet
Som griper etter stjernene
Og løfter seg mot Gud.


MOR

Min mor sier at jeg må elske,
At hele livet er å elske
Fremtiden.

Jeg må elske,
Og derfor er jeg et menneske
Som skal løfte sjelen
Som et kronblad mot klippen.

Mor sier at tornene er mange,
Men lykken er over alt
Der våre føtter går.

Vi skal elske å gi, elske
Å eie tiden sammen, og vandre
Med blikk for fremtidens mål.

Vi skal elske natten som gir hvile,
Og dagen som gir lys og trøst
På veien til verdens ende.

Jeg må elske å se,
Og lytte til bølgene fra havet
Som forteller sannheten.

Jeg må spille og danse,
Og leve i håpet om en gul stjerne
I universet, som er fremtiden,
Vårt virkelige hjem.

48
ROM

Gå inn i ditt innerste rom
Og plant frø i din hage.
Gå inn til deg selv,
Og bli der til stillheten senker seg
Mellom stoler og skap.

Gå inn der du vandret som barn,
Og følg stien til en aldersbolig
Med klassisk musikk
Bak rullegardiner og porselensfigurer,
Som favner deg ømt i rommet.

Gå inn med løftet ansikt
I lyset av røttene som lever
Og holder deg våken med lette vingeslag,
Og lytt etter fottrinn,
For kanskje kommer det noen en dag?


EN VEI

Der er en vei til ditt hus,
Og veien er smal og bratt,
Uten lys.

Og du går denne veien
For å møte meg, som er gammel og grå,
Uten farge og skjerm.

Du kommer opp veien
Som en tydelig søster eller bror,
Og gir meg en hånd, og et knippe med roser.

En vei som er gjemt og forlatt,
Gror til etter noen år,
Og ingen kommer tilbake
Av de som har bodd her før.

Men ennå står vinduet åpent,
Og fremmede inntar ditt hus.
Du våker på gamle tomter
Som gravstein og klokkelyng.



Mine blogger

Blogger jeg følger




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar