torsdag 14. mars 2013

BILDENE TALER av Sigve Lauvaas * Side 21-28 (Bok 4-2012)





Ned fra Masada






Side 21 
LYTT


Lytt til havet, til fjellet, til vinden.
Lytt til vegger og tak.
Kast en terning for lykke,
Og lytt til ditt hjerte
Før dagen er omme,
Og du ikke har mer å gi.

Lytt til det evige ekko som hjaller
I fosser og stryk.
Kjenn at du lever, og se deg i speilet.
Lytt til et blåklokkeliv.

Lytt etter tidens tegn, og våk.
Lytt til ordenes melodi.
Og spis av frukten til nye tanker.
Opphøy ditt bilde til Israel.


NATT

Natten senker seg over oss
Med dryppende hjerter av månegull.
Og stjernene fletter en krans for vårt liv
I huset som blafrer og ler.

I en gråkald natt ligger vi og sover,
Og samler krefter for vandringen videre.
Vi ligger med sammenrullede vinger
Og venter på en ny morgen.

Natten kommer langt borte fra
Og holder oss i skjul.
Som esel og gribb løfter vi våre øyner
Og drømmer om en ny vår.

Natten holder våre lemmer i ro,
Og tar oss med over sjø og land.
Alt som er bak oss, forsvinner i nattens tåke,
Mens lyset kommer igjen.

Natten er annerledes: En ladestasjon for barn
Som trenger litt søvn og hvile
For å vokse i visdom og kjærlighet,
Før engelen kommer en dag.

Side 22
ARV

Fra vugge til grav
Bærer vi med oss en arv.
Og alt må vi gi videre.

Jeg lukker min dør til gaten
Og teller mine eiendommer,
Og vurderer skattene på veggen
Som alle kan se
Som stjerner og hav.

Jeg isolerer meg ikke,
Og glemmer ikke strevet
Opp alle bakkene i San Francisco,
Der jeg fikk gull på borg
Hos en teppehandler på torget.

Jeg teller stjerner og hus,
Og lar bølgene gli mot land
Som en båt uten årer.
Jeg er ferdig med butikken
Og skal dele ut
Mine skrifter og bilder
Som en skatt fra det innerste rom.


LYKKELIG

Jeg er lykkelig når alt er over,
Og jeg er lett til bens
På veien til fjellets topp.

Når barna har fått sitt, sitter jeg igjen
På en benk i parken
Som en gammel kjempe,
Lykkelig over dagen og natten.

Stjernene blinker, og jeg går inn
Til en kopp kaffe, og et dikt av Ambrosias,
Mens vind og regn sender brev i posten
Over hav og land.

Nå kan jeg hvile ut, og elske friheten,
Elske alle mennesker med et åpent sinn,
Og gi av min lykke, som er den høyeste rikdom.

Side 23
DYPT VANN

Dypt inni meg
Er sannhetens beger fylt.
Og jeg er trygg på veien,
Mens havet roper.

Mine drømmer går dypt
I skogen av mektige trær.
Her er natten en salme,
Og vinden suser
Fra fjerne kyster.

Inni meg er lengselen stor
Som et skyhøyt fjell.
Og jeg legger med ned i sivet,
Som Moses,
Og vasker mine hender
Og min vaktsomme sjel.

Fra dypet kommer lyset
Inn i landskapet
Og åpner øyner og ører til barnet
På veien til Jerusalem,
Der jeg skal hvile
Som en skygge av Gud.


TENK

Der er et berg,
Der er en drøm som alltid lyser.
Og stjernene flyr over hele verden
Med perler av gull.

Tenk, jeg skal se disse perlemorskyer
Som holder oss sammen
I drømmen om en ny tid.
Og jeg skal møte den høyeste glede:
Å se Gud.

Tenk, jeg var langt nede, i mørket,
Og kjente ingen vei.
Så våknet jeg av søvnen,
Forvandlet til en ny skapning
På andre siden av havet.

Side 24
STEMMEN

Hva er stemmen i mitt elskede dikt?
Hvem forlater sine kjære uten et ord?
Hvem kan hjelpe på nødens dag?

Stemmen løper i veggene.
Vi glemmer oss bort,
Og er svake for nye inntrykk.

Vi oversvømmer jorden, som regnet.
Og tusen munner tørster,
Og vi legger våre hansker ned.

Hvem styrer jorden, uten de mektige armer?
Hvem forteller sine barn om Israel?
Hvem takker for det daglige brød?


HJELP

Hjelp meg å samle ord,
Så jeg kan tenke på en ny måte.
Hjelp meg på kjøkkenet,
Så jeg kan ta vare på smulene.
Hjelp meg å se
Stormen som feier over viddene
Og bryter alle broer.

Vi trenger hjelp til å adlyde ordet,
Til å dyrke jorden.
Rikdommen ligger i menneskenes hjerter.
Et barn er mer verdt en hele verden.
Alle mennesker er gullskåler
I Edens hage.

Hjelp meg å se stormen,
Og gi meg visdom til å dømme rett.
Gi meg en flik av din himmel
Og en et nytt språk.
La kjærlighetens lys forvandle menneskene,
Så de kan møte hverandre igjen
Og kjenne din stemme
I et nytt landskap.

Side 25 
DANSE

Jeg pleier å danse
Når ingen ser meg.
Det er lykken som beveger foten,
Og får hele kroppen til å elske
Musikk og sang.

Jeg svinger meg på reisen gjennom livet
I ensomhet, og i beundring
For skaperverket.

Jeg elsker språket som gir meg frihet,
Og holder oss sammen
Innen visse grenser.

Jeg danser som en vuggende tulipan
I hagen til søster Ina,
Og svinger meg som en stjerne
I det uendelige rommet,
Mens englene spiller gitar.


KORN

Når såkornet spirer,
Og strekker sin frukt mot himmelen
I tusen fold,
Dør det gamle frøet,
Som en potet, eller et menneske
Som har nådd målet.

Kornet modnes til høsten
Og gir oss det daglige brød,
Som englene synger om julenatten
Over Betlehem.

Og menneskene som lever i mørket
Får se et stort lys.
Og kornet blir til oppstandelse
Med en ny og gyllen kledning
Som forteller om livets brød           
Vi har fått uforskyldt.

Som fylte aks med lovsang
Bygger vi Sions Tempel.

Side 26
BAK ALLE FJELL

Bortenfor alt er havet
Som lyser i gull.
Bortenfor larmen og ståket
Er kjærligheten ny.

Bak alle fjell synger engler,
Og skriften er tydelig, ren.
Drikk av det hellige beger
Som grein på et levende tre.

Bortenfor tid og stjerner
Møtes vi i en sky.
Aldri var du så vakker som nå,
Med en ring av gull.


TID

Tiden varer ved, tiden går rundt
Som et gammelt kjerrehjul.
Og din vennlighet smelter mitt hjerte.
Du er blomsten fra ungdommens vår,
Mitt evige bilde som lyser,
Selv i den mørkeste natt.

Tiden er vakrere enn speil av en dronning,
Eller åringer i morbærstreet
Som løfter Israel i flokk, og alle de hellige
Som lovsynger ditt navn.

Tiden kommer til oss med vann og brød.
For meg er det kraft og lys
Til en høyere åpenbaring.
Og den ene får høre englesang
Mens tiden vugger barnet
I palmegreiner.

Du er en stjerne, en himmelblomst, et pust
Fra blå fjell.
Du er kilden som åpner mitt hjerte
Og får meg til å danse
I dine armer.
Du er et hellig kar, og tidens frukt
Fra Paradis.

Side 27
STILLE KVELD

Lyset svinner en stille kveld
Bak fjell og vidder.
Lyset kryper over bakkekammen
Og blir borte i dis og tåke.

Alt er stille.
Lyset vinker fra en karusell
Som går og går
I mørke vinternetter
Uten ansikt.

Bak scenen gjemmer lyset seg
Og hviler ut til neste vår,
Til sauebrek og kalvedans,
Og lykkerus.

Stille kommer kvelden nå
Og gir seg selv i dal og grend,
Og vasker fjellet med litt regn,
Før himmelen får øyner
Og en deilig munn.


KJØR

Hvem sitter bak rattet
Og begjærer veien
Og fyller magen med vin?
Hvem lyser i natten
Og danser selvsikkert
Tusen mil?

Hvem er min venn som sitter bak
Og venter på en ny sommer?
Hvem farger graset, og maler gull
I skogen her?

Min eneste måne kjører i blinde,
Og solen vil snu.
Jeg sitter som lamslått
Og dikter en stjerne
Som gir meg alt.

Side 28 
SAMMEN

Vi er sammen om soloppgangen,
Og månen
Med en hær av stjerner.
Vi er sammen om livet som strekker seg
Mot en fjern kyst.

Vi er sammen så vidt der ute i mørket
Og kysser støvet.
Vi er gamle og grå som et utdødd dikt
Mellom lyng og strå.

Vi er sammen om alt til siste slutt,
Om vi vil eller ei.
Vi seiler på samme hav
Mot en solnedgang bak alle blåe fjell.


SISTE STOPP

Du ble siste stopp.
Med ryggen til veggen gikk jeg
Inn i en gråkald natt.
Du var havnen som tok imot
Og skyggen i livet gjennom tusen år.

Jeg våknet med begjær
Og så ditt ansikt som siste stopp
Langs veien til verdens ende.
Du favnet mitt hjerte som gråter i dag
Etter tusen år i fremmed land,
Uten språk, uten gnist,
Uten vinger til å fly tilbake
Til dine sterke armer.


BARN

Sov til du våkner, mitt barn.
Og vær velkommen hjem.
Mitt hus er åpent, og venter i smerte
Forbrente barn fra ildovnen.
Jeg venter med salve og rene klær,
Og mat som helbreder
Og vekker døde til nytt liv. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar