torsdag 14. mars 2013

BILDENE TALER av Sigve Lauvaas * Side 11-20 (Bok 4-2012)

Risberg-Ill




Side 11
LYSET

Forventningene til lyset
Overgår alle forventninger.
Det er hjertet i verden, kronbladet
Som aldri tørker inn.
Lyset forgyller landskapet
Og skaper mennesker av jord.

Tenk selv, og se deg i speilet.
Lyset tar deg med alle dager og år
Til rynkene legges i en kiste,
Og alt er sort, som en nystrøket puddel
På vei til utstillingslokalet,
Der eksteriøret skal veies og måles.

Og neste morgen kommer med et smil
Som vekker lauv og gras.
Og barna i høyblokka får se våren
Gjennom doble vinduer, høyt hevet
Over lyset og eventyret i skogen
Som stadig kryper nærmere oss.

Vi tar imot lyset med åpne armer, og vokser
Inn i gullringen som barn i flokken
Av millioner kronblad, tilpasset vår tid
Med grønne stilker, og festninger av hus,
Så ikke tornadoen skal ødelegge
Mens vi plukker frukt, og bær til grøten.


ORD

Ordbøkene forteller om hvert ord
Som en overfladisk vind
Forteller om Melkeveien som svever
Inn i vår stue med blanke ark,
Og vil at vi skal lese det usynlige,
Som et orakel fra Rom.

Jeg er bøyd over ordene, og får med meg bildet
Som krymper med tiden, som en sol
Uløselig knyttet til sin bane og språk,
Som vi drikker av hvert sekund
Så lenge hjertet slår, og vi kan se veien
Som bærer oss som stjerner.

12
BLÅ FJELL

Alle fjell er blå,
Og landskapet får et blått skjær
I lyset av en stjerne.

Og jeg skriver med blå skrift
På lofotveggen,
Og dypper penselen i nordlys, og drikker olje
Fra et naturreservat.

En blå fugl gir meg håpet jeg bærer
Til en åpen himmel, til et rent landskap
Med forglemmegei som lyser
Og reflekterer mitt hjerte.

Blå fjell er en dragning, en lengt i min sjel
Som stadig vokser og holder meg våken
For lyset i landskapet som gir liv
Til alt som lever, som en venn
Fra en annen planet.


GRUNN

I grunnen er berget, og hender som meisler og graver
Med krøkte rygger med tro om en bedre fremtid.
Her er grunnlaget for huset og åkeren, og alt
Som er blitt til under stjerner.

Det er grunnen som bærer alt, som holder søylen
Og samfunnet på plass, mens lyset i karusellen
Vekker kirkespiret til hellig kamp for sannheten
På alle språk over hele verden.

Grunnen er et fundament, en arv, en base for månelanding
Som blir til en kornåker, et hjerte for alle
Som vil ta imot ordet som drypper av melk og honning,
Til fjellet revner, og himmelen åpner porten
For englene og barnet.

Og snart kan vi se veien som et lys. Og vi kan vandre
Som en bølge mot de levendes land,
Der vi skal finne skatten, og få et rom i huset
Som er ferdig for alle.

13 
GJENSYN

Ord skiller seg ut
Som ansikter i mengden.
Men uten språk
Er vi fortapt, alene.

Vår stemme blir hørt
Av andre i koret
Som myldrer i gater og torg.
Vi kjenner hverandre
Fra scenen.

Ordene gir oss et navn,
Så vi kommer nær
Vår egen kledning,
Som er for tiden her.

Vi skiller oss ut som fjell
I det store landskapet,
Og lyser så lenge det er dag
Med øyner og sjel.


FERDIG

Blir vi ikke ferdig med krigen,
Kan vi ikke komme noen vei i livet.
Vår egen kjerre er tung som bly,
Og ingen kan løfte den.

Vi må bli ferdig med sorgen,
Og vi må tilgi de andre for alt.
Det er vår lodd å gi brød til verden
Med et villig hjerte.

Vi må bli ferdig med skyttergravene,
Og reise en statue for frihet
Ved alle grenser, i alle land.
Vi må kjempe for sannheten og lyset,
Som skal lede oss frem.

14
SOMMER

Overgrodde stier
På vestlandet.
En sommer med mye regn.

Solen kommer iblant
Med sitt hode,
Og legger seg i landskapet.

Solen stiger og synker
Som havet,
Og ser til oss som elskede barn.


SKYER

Iblant slipper solen til
I rommet med de store vinduer.

Jeg er alene i labyrinten,
Og kommer inn døren
Akkurat når solen reiser.

Skyene drar teppet på scenen,
Og alt blir mørkt
Før siste akt.

Jeg holder noen i hånden, og sier navnet,
Mens solen kommer
For å gi menneskene en ny vår.

Skyene holder regnet tilbake,
Og spør ikke etter sultne barn i Afrika.
Skyene vandrer viljeløst
Som en ulv over store vidder.

Jeg synker i stjerner, og drømmer
Om palmer, og korn
Til en hel verden.
Jeg drømmer om en ny tid.
  
15 
KLÆR

Klærne til den barmhjertige samaritan
Gir meg styrke.
Jeg kan bevege meg fritt i fjellet
Der villdyrene har sine huler,
For jeg er tildekket av kraft fra det høye.

Jeg har en åndelig rustning.
Jeg er som en klippe mot regn og kulde,
Og kjenner meg opphøyet.

Klærne taler for seg.
Får jeg bare en flik av Herrens kappe,
Vil jeg kunne gå på vannet,
Og ingen sykdommer vil ramme meg mer.

Jeg har hørt stemmen som roper i ørkenen,
Og lever i det bildet.
Jeg vil leve i grønne enger til evig tid,
For jeg er omsluttet av kjærlighet.


BARNLØS

Jeg vandrer barnløs,
Og ser spor etter vinternatten.
Jeg er forkledd med en fremmed kappe
Og skal over grensemuren.

Jeg hører ingen latter, bare piping av fugl
Som sukker og ber.
Sorgens beger er over oss,
Og vi jamrer og stønner som havet.

Jorden har mange graver,
Og oldinger kryper etter levende vann.
Ungdommen kjenner ingen grenser
Og bukker under, mens regnet siler ned.

Jeg vandrer med en overlesset bør i landskapet.
Jeg tynges, og kan ikke gå oppreist. Jeg er
Som en overlesset vegg med bilder,
Og kysser barnet som ble borte.
De svakeste kan ingen se.
Perlemorskyer driver oss til taushet.

16
VITNER

Er skogens trær mine tause vitner?
Er himmelens øyner
Mitt lys på veien?

Vitner i fjell og vidder
Åpner min dør mot det uendelige rom.
Jeg ser engler.

Ingen grenser er for høye, ingen mur er for tykk
For ordene som stråler fra Guds himmel.
Og i dette landskapet er jeg og du.


STILLE

Tiden ruller inn teppet,
Og husene står i mørket
Med kalde vegger.

Ingen spor etter folk og dyr.
Stille lengter vi et solglimt
Før solen kommer
Med lauvblad og liv.

Stille setter vi oss på en grein
Og venter til vinden tar oss
Som en fugl i stormen.

Vi hvisker i trærne, og venter
På tidens fylde,
Som sprenger alle grenser
Og gir av sin overflod.

Stille kommer natten med stjerner
Som ser oss som barn
Under vekslende skyer.

Vi er åpne hender på vandring,
Et kongelig nettverk,
Som kronblad og lyng.

Vi er ansikter under en stor måne,
Og lengter etter stillhet
I vårt hjerte, og i det jordiske hus.

17
VÅR

Med vårblomst i håret
Går jentene
Langs den smale stien til vannet.
Med vår i hjertet
Danser guttene i vei,
Sum fugleunger på leting etter korn.

Våren frigjør oss
Som lyskledde lauvblad,
Som flagrende, hviskende trær.
Våren setter sitt preg på oss
Gjennom alle tider,
Og åpner øyeblikkets port.

Vår tidlige ungdom får et vakkert skjær
Som beruser oss
Som tusen ord med honning.
Og i dette forgjengelige landskapet
Går vi varsomt og lytter
Til edel musikk
Fra himmelens vårblomster.


TENK

Tenk på naturen som et speil.
Med stormkast kommer det imot oss
Og vekker oss til et møte.
Det flyktige menneskelivet våkner
Og ser naturen opphøyet i skyer
Som griper om seg
Med regn til en umettelig jord.

Tenk på de store utbruddene, vulkanene
Og det evige perspektiv
Som fører oss til en indre livserfaring.
Vi er omsluttet av mesteren.

Dirigenten står ved podiet og tar oss med
Til speilets mystiske irrganger
I jordens indre.
Tenk på et ord, et navn som gyller livet
Til en ny forvandling.
Det er håpet som aldri dør.

18
BILDER

Bildene klager ikke, sover ikke,
Legger seg ikke til hvile.
Som en duftende rose er bildene i mitt hus,
Som skatter fra soloppgang til soloppgang.
Og svalene kommer igjen.

Svalene forteller, og vinker som et barn
Med roser på kinn.
Bildene er våre nære venner
Med privilegier fra vegg til vegg.
Og speilet tar alt i beste mening.

Bildene hører til ved klaveret, og synger i alle rom,
Til gjøken kommer igjen
Og det er tid for å bade i sjøen.
Det er lenge siden sist, for vinteren var lang,
Og notene vanskelige som troll
Under svarte skyer.


NATTEGAL

Bruden kommer med sin hånd,
Og hanen galer.
Og rådyret danser forbi
Med gulbrune øyner.
Og bak alt er en engel
Og en søvnløs mor.

Nå er hun sammen med oss
Og synger for himmelen,
Som er en hage med blomster.
Og hun synger for sin elskede
Som kommer snart.
Og engelen synger i søvnløse netter
Om barnet som ble født
Bak en lukket dør.

Men, bruden er alltid min venn,
Og vokser i mine drømmer
Til et stort tre som fyller hele jorden
Med frukt og honning.
Og jeg drikker hennes melk
Som et barn på flukt fra tornekronen.

19
PÅ TUR

Stillheten i baksete varierer
Som gravsteiner
Og nye ideer til lune gjemmesteder
Med underskrift og variasjon.

Stillheten tråkler og syr en ny kjole
Til bryllupet, som er uendelig
Under stjerner og måne.

Solen flyr i armene på en tur til Georgia,
Og jeg blir betatt av henne
Bak solbriller, med ord som lyser.

Stillheten gjør jeg til et måltid.
Og tankene flyr, og spinner tråd til en stor vev
Med plass for to.


DRØM

Jeg drømmer om et ukjent land, et landskap som lyser
Veien til gullporten.
Jeg drømmer om en edel due
Som seiler inn fra havet, inn fra vest,
Med et annet språk, og med sangen
Som bobler i trekronene
Og lyser på nattehimmelen.

Jeg drømmer om et ord som løfter
Og bærer oss over alle fjell,
Til eventyret på andre siden,
Der epletrærne vokser fritt, og jorden er ren
Som i Paradis.

Jeg drømmer om et rom med myke madrasser
Som favner oss som barn
Fra den tunge reisen i ørkenlandet.
Jeg drømmer om en blå morgen
Med kjole og hvitt,
Og en strøken hånd fra det høyeste
Som tar imot meg når jeg kommer.
Jeg drømmer om en engel
Som lyser hele livet,
Over alle grenser.

20
TILBAKE

Bildene kommer tilbake.
Bildene kommer hjem.

Jeg gir deg en rose, og hvisker:
Dette er en gave til deg!

Fra jorden skyter nye knopper.
Vi ser tegn i måne og sol.
Vi skjelver, og kryper sammen
Som barn på en fattig jord.

Men, reis deg, er ordet fra Herren.
Stå opp, og se hvem du er.
Fra skapelsen ble du diet
Til høvding i kongens hær.

Til fremtiden går din lengsel.
Ditt bilde er sannhet og liv.
Se, bildet forandrer verden.
Snart er vi i Paradis.


KORN

De fattige har smuler
Fra de rikes bord.
Og ungdommen danser og ler.

Det evige såkorn gir krefter
Av levende ord.
Og seeren bøyer sitt hode
Og ber
Om en mektig ånd.

Lyset troner i åker og eng
Og skaper kronblad med prakt.
Kornet gir oss det daglige brød
Og smak av kjærlighet.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar